Show menuClose menu

Rokua UNESCO Global Geoparkin uudelleenarviointi 2022

Maailmassa on tällä hetkellä 177 UNESCO Global Geopark -aluetta 46 maassa. Suomessa on neljä Geoparkia. UNESCO Global Geoparkit arvioidaan neljän vuoden välein. Arvioinnissa kaksi Unescon valtuuttamaa asiantuntijaa vierailevat alueella ennalta hyväksytyn ohjelman mukaisesti ja tutustuvat Geoparkin hallintoon, toimintaan, näkyvyyteen ja palveluihin. Havaintoja verrataan Unescon kriteereihin ja niiden mukaan annetaan suosituksia Geoparkin kehittämiseksi. Riippuen suositusten vakavuudesta, Unesco myöntää niiden perusteella vihreän (neljä vuotta jatkoaikaa), keltaisen (kaksi vuotta jatkoaikaa) tai punaisen (status perutaan) kortin.

Rokua UNESCO Global Geopark arvioitiin 4.-8.7.2022 kolmannen kerran sen toiminnan aikana. Unescon valtuuttamat arvioijat olivat tällä kertaa Julia Franzen Vulkaneifel UNESCO Global Geoparkista Saksasta sekä John Galloway Copper Coast UNESCO Global Geoparkista Irlannista. Kolmen päivän aikana arvioijat tutustuivat Rokua Geoparkin maisema-alueisiin, eli Oulujokilaaksoon, Rokuan harju- ja dyynialueeseen sekä Oulujärven pohjoisosien alueisiin, sekä niiden monipuolisiin luonto- ja kulttuurikohteisiin ja toimijoihin. Rokua Geoparkin organisaatiosta kierroksella mukana olivat väliaikainen toimitusjohtaja ja Rokua Geoparkin ympäristökasvattaja Mikko Kiuttu, projektipäällikkö Mari Saastamoinen, sekä opiskelijaharjoittelijana kesän ajan toiminut Veera Niva.

Tiistai 5.7.

Vaikka arviointikäynti alkoi virallisesti jo maanantaina, maisema-alueiden kiertäminen alkoi tiistaina, jolloin tutustuimme Oulujokilaakson alaosaan, eli Muhoksen ja Utajärven alueisiin. Päivä alkoi Muhoksella Koivussa ja Tähdessä, jossa kävimme läpi Rokua Geoparkin ja sen kehittämisestä vastaavan Humanpolis Oy:n toimintaa. Tämän jälkeen tutustuimme uuteen Aikamatka-näyttelyyn, joka esittelee Rokua Geoparkin maiseman syntytarinan. Käväisimme myös naapurissa Muhoksen koulukeskuksella, jossa lukion rehtori Minna Kemppainen esitteli koulurakennusta, opetussuunnitelmaa sekä kansainvälistä kouluyhteistyötä.

Lounaalla kävimme Montta Active Campingissa, jossa pääsimme kuulemaan Päivi ja Pekka Metsolan kokemuksista yrittäjinä Rokua Geoparkissa. Montasta lähdimme Lemmenpolulle, missä tutustuimme Geopark-opastauluihin ja Oulujokilaakson kulttuurihistoriaan ja geologiaan.

Iltapäivästä siirryimme Utajärvelle, jossa kahvittelimme Omaleipurilla ja pääsimme tutustumaan GEOfood-yrittäjään Ali Turpeiseen sekä Omaleipurin pihapiirissä olevaan Kivipuistoon. Päivän toinen Aikamatka-näyttely löytyi Utajärven Torimakasiinista, missä pääsimme tutustumaan tarkemmin Rokuan alueen geologiaan ja kulttuurihistoriaan. Kun näyttelykierros oli tehty, siirryimme Merilän Kartanoon illalliselle sekä saunomaan. Pitkän päivän jälkeen unet maistuivat rauhallisessa maalaismaisemassa.

image.png  IMG_20220705_172109.jpg  IMG_20220705_175253.jpg

Keskiviikko 6.7.

Seuraavat maisema-alueet, joihin tutustuimme olivat Rokuan harju- ja dyynialue sekä Oulujokilaakson yläosa. Aloitimme päivän Rokuan kansallispuistossa tekemällä kävelykierroksen Lianjärven päivätuvalla, Pookivaaralla sekä Syvyydenkaivolla. Näissä paikoissa tutustuimme tarkemmin Rokuan maantieteeseen ja geologiaan.

Rokualta jatkoimme Lamminahon tilalle, jossa söimme lounasta. Tämän jälkeen saimme Lamminahon oppailta opastetun kierroksen, jossa kuulimme Oulujokivarren vanhasta talonpoikaiskulttuurista ja rakennusperinteestä.

Keskiviikkona tutustuimme myös toiseen Geopark-kouluun eli Vaalan koulukeskukseen, missä tutustuimme rakennukseen, opetussuunnitelmaan sekä kansainväliseen yhteistyöhön. Päivän loppupuolella ajoimme Säräisniemelle, missä tutustuimme Säräisniemen kotiseutumuseoon ja joimme iltapäiväkahvit. Keskiviikkona yövyimme Rokua Health & Spa Hotellilla, ja pääsimme rentoutumaan hotellin kylpyläosastolla sekä nauttimaan paikallisista raaka-aineista loihditun illallisen.

IMG_20220706_110852.jpg  IMG_20220706_130254.jpg  IMG_20220706_162445.jpg

Torstai 7.7.

Torstaina aloitimme päivämme Vaalan kirjastossa, jossa kiersimme Rokua Geoparkin kolmannen Aikamatka-näyttelyn. Vaalan kirjaston näyttely keskittyy Oulujärveen, joka oli myös arviointikäyntimme kolmas maisema-alue. Tämän näyttelykierroksen yhteydessä Unescon arvioijat pääsivät myös kokeilemaan aikamatkustusta näyttelyn VR-maailmassa. Näyttelykierroksen jälkeen siirryimme Kankarin venesatamaan, josta Geopark-yrittäjä Juha Aitta Atteson Fishingistä poimi meidät veneensä kyytiin ja ohjasi veneen Oulujärvelle. Oulujärvellä tutustuimme Oulujärven retkeilyalueeseen sekä Kaarretsalon ja Kuoston saariin.

Veneretkemme päättyi Manamansaloon, Kiloniemen venesatamaan. Tästä pääsimme kätevästi Kiloniemen gneissikalliolle, jossa tutustuimme Oulujärven kallioperään ja geologiaan. Manamansalon kulttuurihistoria tuli tutuksi Peuranpyyntikylässä sekä Manamansalon muistomerkkikirkolla. Manamansalon Portilla kahvittelun jälkeen siirryimme takaisin Rokualle, missä yövyimme Rokuan Lomahuviloiden Rokuan Tähti -huvilassa.

IMG_20220707_091524.jpg  IMG_20220707_095040.jpg  IMG_20220707_132130.jpg

Perjantaina 8.7. pidimme arviointikäynnin päätöskeskustelun arvioijien kanssa, söimme lounasta ja saattelimme arvioijat Oulun lentokentälle. Arviointikäynnin päätyttyä jäämme vain jännittämään Unescon raporttia, jonka tuloksista kuulemme myöhemmin!